در این بخش قصد داریم تا نقش نور در دکوراسیون داخلی و تأثیر آن بر کودکان را بیان کنیم. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که نورپردازی اهمیت کم تری نسبت به عملکرد زیبایی شناختی در فضا دارد. به این صورت که در درجه اول نوع و میزان نور و پس از آن زیبایی شناسی آن مورد توجه باشد. اما این برخلاف باور عموم است. بسیاری از معماران و طراحان داخلی بر این باورند که طراحی نورپردازی مناسب می تواند به شدت بر ایجاد حس آرامش، راحتی و امنیت افراد به خصوص کودکان تأثیر مثبت داشته باشد همچنین ارزش های زیبایی شناختی، عملکردی و محیطی را افرایش دهد. به علاوه انتخاب سیستم نورپردازی به عنوان یک کل ممکن است که به بهبود بهره وری و پایداری در داخل ساختمان کمک کند.

در مورد نیاز کودکان، توجه به کمیت، کیفیت، نوع لامپ برای هر محیط متفاوت، چه برای خوابیدن، بازی کردن و مهم تر از همه برای آموزش آن ها بسیار ضروری است. اهمیت و نقش نور در دکوراسیون داخلی و به خصوص در فضاهایی کودکان در آن قرار می گیرند بیش تر می شود. در ادامه اهمیت نور را به طور مفصل شرح خواهیم داد:

_ موقعیت قرارگیری لامپ ها

_ نوع لامپ ها

_ سیستم نورپردازی

_ اهمیت لامپ های دیمر

_ کلید برق خودکار و اتوماتیک

_ سایر موارد

موقعیت قرارگیری لامپ ها

بدیهی است که موقعیت مکانی که قرار است لامپ نصب شود به همان اندازه داشتن اطلاعات در رابطه با کمیت و رنگ نور لامپ موثر است. در اتاق خواب ها، موقعیت مکانی ایده آل همیشه حفظ نورپردازی مستقیم مرکزی با طیف نوری گرم می باشد. بسته به اندازه اتاق تعداد لامپ های مورد نیاز باید محاسبه شوند. به علاوه، توجه به منابع نوری برای موارد خاص استفاده (غیر مستقیم) بسیار اهمیت دارد، زیرا برخلاف خواب بزرگسالان (که برای استراحت و خواب به حداکثر میزان تاریکی نیاز دارند، کودکان نیازهای مختلفی دارند که به شرح زیر می باشد:

_ یک لامپ با نور ملایم برای کاهش ترس و حس نا امنی ناشی از تاریکی.

_ نورپردازی غیرمستقیم که روال خواب سالم را امکان پذیر می کند.

_ لامپ های سفید و روشنی که تمرکز کودکان را در هنکام یادگیری افزایش می دهد.

_ قرار دادن لامپ ها در راه پله ها، راهرو و یا مناطقی که حس ناامنی را در کودکان کاهش دهد.

نوع لامپ ها

تمام ملاحظاتی که در نورپردازی محیط هایی که کودکان در آن قرار دارند، اعمال می شود. همانطور که می دانید فضای خواب به خصوص برای کودکان باید دنج باشد، بنابراین توصیه می شود تا نورهایی را انتخاب کنید که دارای دمای بالا و تمی گرم باشد. برای محیط های آموزشی کودک که نیاز به توجه و تمرکز بالایی دارند، توصیه می شود تا از لامپ هایی با تنالیته های سرد به کار ببرند. فضاهای بازی (جایی که کودکان بیش ترین زمان خود را در آن سپری می کنند) باید دارای تهویه مناسب و همچنین نور طبیعی باشد.

سیستم نورپردازی

در هنگام انتخاب سیستم های نوری باید توجه خاصی داشته باشید، به خصوص برای انواع لامپ هایی که در ارتفاع قد کودک قرار می گیرند. برخی از مواردی که باید در سیستم نورپردازی بدان توجه داشته باشید به شرح زیر می باشند:

_ ریل های قابل تنظیم

_ لوسترها

_ نورپردازی کف

_لامپ های دیواری

_ لامپ های LED

اهمیت لامپ های دیمر

نصب و به کار بردن لامپ های دیمر برای ایجاد فضاهایی متناسب با شرایط کودکان بسیار مفید می باشد، زیرا افراد می توانند بر اساس میزان نور مورد نیاز آن را تنظیم کنند. همانطور که می دانید در روزهای اولیه از بدو تولد نوزاد، نیاز است که چراغ های فضایی که در آن قرار دارند، مداوم روشن باشد. بنابراین لامپ های دیمر برای چنین مواردی که مادران بتوانند بر اساس نیازهایشان نور اتاق را تنظیم کنند بسیار مفید و کار بردی می باشد. همچنین لامپ های دیمر تضاد میان تاریکی و روشنایی موجود در فضا را کاهش می دهد. این خود می تواند از تأثیرات مضر بر چشم افراد را کاهش دهد.

کلید برق خودکار و اتوماتیک

کودکان از سن ۳-۴ سال معمولا شب ها برای نوشیدن آب و یا رفتن به سرویس بهداشتی از خواب بیدار می شوند، بنابراین نیاز دارند تا لامپ ها را روشن و خاموش کنند. بدین ترتیب توصیه می شود تا از سیستم کلید برق خودکار استفاده کنید تا کودکان به سادگی بتوانند نیازهای خود را برطرف سازند.

سایر موارد

_ به عنوان یک اقدام ایمنی ، توصیه می شود از آویزان کردن لامپ ها بر روی تختخواب یا تخت خواب خودداری کنید.

_ هنگامی که امکان افزودن تغییرات گسترده برای اضافه کردن لامپ های جدید امکان پذیر نیست، می توانید از لامپ های LED استفاده کنید.

_ از آن جا که کودکان نسبت به مسائل الکترونیکی کنجکاو هستند، باید نسبت به ایمنی آن ها دقت ویژه ای داشته باشند.

 

منبع : https://archline.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید